loading...
گیلان کده
محراب رهبر بازدید : 304 1395/10/21 نظرات (0)

فولکس واگن به چه متهم است؟

این شرکت خودروسازی آلمانی اعتراف کرد که در آزمون‌های میزان گاز خروجی (همان دود خودرو) در ایالات متحده تقلب کرده بود. براساس سازمان محافظت از محیط زیست (EPA)، بعضی از خودروهایی که در آمریکا فروخته می‌شوند، دستگاه‌هایی در موتورهای دیزلی داشتند که می‌توانست تشخیص دهد که چه زمانی آزمایش می‌شود و در این مواقع عملکرد موتور را تغییر می‌دادند تا نتایج بهتری در آزمایش داشته باشند.

فولکس واگن تلاش‌های زیادی کرده است تا خودروهای دیزلی را در ایالات متحده بفروشد و خودروهای‌اش را در یک کمپین تبلیغاتی بزرگ می‌کند و ادعا می‌کند که این خودروها دود کمی تولید می‌کنند؛ یعنی اطلاعاتی خلاف واقع در مورد محصولات‌اش می‌دهد.

این دستگاه یک کیت پیچیده است

جزییات دقیق مربوط به نحوه‌ی ساز و کار این دستگاه نامعلوم است. سازمان EPA گفته است که موتورها نرم‌افزاری کامپیوتری داشتند که می‌توانستند با زیر نظر گرفتن سرعت، عملیات موتور، فشار هوا و حتی موقعیت فرمان رانندگی، شرایط آزمایشی را تشخیص دهند.

وقتی که خودروها تحت شرایط کنترل‌شده‌ی آزمایش کار می‌کردن، این دستگاه وسیله‌ی نقلیه را در نوعی حالت ایمنی قرار می‌داد که باعث می‌شود خودرو قدرت و عملکرد خودرو پایین‌تر از حد نرمال بیاید. اما در جاده موتورها به حالت اولیه بازمی‌گشتند.

نتیجه این می‌شد که این موتورها تا ۴۰ برابر بیشتر از حد مجاز گاز آلوده‌کننده‌ی نیتروژن اکسید تولید می‌کردند.


پاسخ فولکس واگن

مایکل هورن، رییس شعبه‌ی آمریکای فولکس واگن، گفت: “ما کاملا خراب‌کاری کردیم” و مارتین وینترکورن، مدیر گروه ارشد، هم گفت: “ما اعتماد مشتریان و عموم مردم را از بین بردیم.”

فولکس واگن تنها در ایالات متحده تعداد ۵۰۰ هزار خودرو را پس گرفته و ۶٫۵ بیلیون یورو هم خسارت مالی دیده است. به احتمال زیاد ضررهای مالی به اینجا ختم نمی‌شود. سازمان EPA این قدرت را دارد که یک شرکت را به ازای هر خودرویی که استانداردهای تعیین شده را نقض می‌کند، تا ۳۷۵۰۰ دلار جریمه کند.

آیا مشکلات فولکس واگن به آمریکا محدود می‌شوند؟

قطعا این‌طور نیست. دیگر کشورها مثل ایتالیا، فرانسه، کره‌ی جنوبی بررسی‌ها را آغاز می‌کنند. سیاست‌مداران، قانون‌گذاران و گروه‌های فعال محیط زیستی در سراسر جهان اعتبار آزمایش‌های انتشار گاز فولکس واگن را زیر سوال برده‌اند. وزیر اقتصاد گفت که باید در سطح اروپا بررسی‌های انجام شود تا عموم مردم خاطرجمع شوند.

در این مرحله، تنها خودروهای موجود در آمریکا پس گرفته می‌شوند. اما با وجود تعداد ۱۱ میلیون خودروی دیزلی فولکس واگن ممکن است تعداد بیشتری از آنها پس گرفته شوند. نصف فروش‌‌های این شرکت در اروپا از همین خودروهای دیزلی ناشی می‌شود. تعجبی ندارد که سهم بازار این شرکت در همان روزهای اول پس از رسوایی ۳۰ درصد کاهش یافت.

مارتین وینترکورن، مدیر ارشد، استعفا داده است، اگر چه که او ارتکاب به هرگونه خطا را رد می‌کند. هنوز نامشخص است که عامل اصلی چنین تقلبی چه شخص یا اشخاصی بوده‌اند. احتمالا در زنجیره‌ی مدیریتی فولکس واگن مدیرانی بوده‌اند که به کارگیری چنین دستگا‌ه‌هایی را برای تقلب تایید کرده‌اند. بنابراین احتمال دارد اشخاص بیشتری از این شرکت جدا شوند. در سال ۲۰۱۴ از سوی آمریکا نگرانی‌هایی درباره‌ی میزان انتشار دود خودروهای فولکس واگن مطرح شد، اما این شرکت آنها را به عنوان “مشکلات فنی” رد کرد.



آیا دیگر شرکت‌های سازنده‌ی خودرو هم به چنین کاری متهم هستند؟

تشخیص این موضوع بر عهد‌ه‌ی مقامان دولتی است. هیئت منابع هوایی کالیفرنیا در حال حاضر نتایج آزمایش دیگر تولیدکنندگان را بررسی می‌کند. مسوولان فورد، BMW، رنو-نیسان گفتند که آنها از این دستگاه‌ها استفاده نکردند.

جامعه‌ی تولیدکنندگان و تجارت موتور بریتانیا، SMMT، عنوان کرد: اتحادیه‌ی اروپا بر مبنای سیستم کاملا متفاوتی با آمریکا عمل می‌کند. تمام آزمون‌های اروپایی تحت شرایط سختی که قانون اتحادیه‌ی اروپا تعیین کرده، انجام می‌شوند. دست‌اندرکاران صنعت خودروسازی این را می‌دانند که روش‌های آزمایشی فعلی قدیمی هستند و به دنبال توافق‌نامه‌ی با کمیته‌ی اروپایی هستند تا آزمون جدیدی برای سنجش میزان تولید دود در نظر گرفته شود؛ آزمونی که در آن از تکنولوژی‌های جدید برای آزمایش استفاده می‌شود.”

افراد فعال در کمپین‌های محیط زیستی مدت‌هاست که می‌گویند قوانین مربوط به انتشار دود جدی گرفته نمی‌شوند: “خودروهای دیزلی در اورپا با تکنولوژی بدتری در مقایسه با آمریکا عمل می‌کنند. جدیدترین گزارش‌های ما نشان دادند که تقریبا ۹۰ درصد خودروهای دیزلی در جاده بیشتر از حد تعیین شده دود تولید می‌کنند.”

کارشناسان خودرو معتقدند که استانداردهای اروپایی به اندازه‌ی استانداردهای آمریکا سخت‌گیرانه نیستند. به همین دلیل در اروپا نیاز کمتری به تقلب وجود دارد.

همه‌ی اینها یک ضربه‌ی دیگر به بازار خودروهای دیزلی می‌زند. طی دهه‌ی گذشته خودروسازان با حمایت دولت‌ها، برای تولید وسایل نقلیه‌ی دیزلی مبالغ هنگفتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. زیرا آنها باور دارند که این خودروها برای محیط زیست بهتر هستند. جدیدترین شواهد علمی نشان می‌دهند که این طور نیست.

فروش خودروهای دیزلی از قبل هم رو به کاهش بود و رسوایی فولکس واگن هم به این موضوع شدت خواهد داد. «ریچارد گین»، یکی از کارشناسان خودروسازی، گفت: “این افشاگری‌ها به احتمال زیاد باعث افت بسیاری در تقاضا برای خودروهای دیزلی خواهد شد.”

در حال حاضر در آمریکا، بازار خودروهای دیزلی تنها ۱ درصد از فروش خودروها را تشکیل می‌دهد و بعید است که در آینده‌ای نزدیک این رقم افزایش یابد.

اما در اروپا تاثیر این ماجرا چشمگیرتر خواهد بود و بخش عظیمی از بازار یک‌شبه به خودروهای پترولی روی خواهند آورد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 828
  • کل نظرات : 21
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 100
  • آی پی امروز : 142
  • آی پی دیروز : 241
  • بازدید امروز : 720
  • باردید دیروز : 992
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6,561
  • بازدید ماه : 25,030
  • بازدید سال : 127,041
  • بازدید کلی : 12,063,678